Anghinarea este una dintre cele mai cunoscute plante din regiunea mediteraneană, fiind utilizată nu doar în gastronomie, ci şi în scopuri medicinale datorită proprietăţilor curative extrem de variate.

 

    Beneficiile nutriţionale ale acesteia se menţin atât în stare naturală, cât şi în cazul în care planta este gătită la aburi, întrucât îşi poate conserva vitaminele şi mineralele chiar şi la temperaturi ridicate.

    Acţiunea terapeutică a anghinarei se datorează în special conţinutului ridicat de cinarină , un compus al potasiului cu rol puternic antioxidant, diuretic şi de protecţie împotriva substanţelor nocive din organism.

    De aceea, specialiştii recomandă utilizarea anghinarei pentru reducerea colesterolului, în problemele digestive, detoxifierea şi asigurarea funcţionării corecte a ficatului.

    Deoarece există două tipuri de colesterol, HDL (colesterolul bun) şi LDL (colesterolul rău), este important de ştiut că nivelul ridicat al colesterolului LDL produce îngroşări şi chiar blocări ale arterelor, putând fi cauza unui infarct miocardic sau a unui accident vascular cerebral.

    În schimb, colesterolul benefic HDL conţine antioxidanţi, proteine şi un nivel scăzut de lipide, având efecte benefice asupra sistemului cardiovascular.

    Astfel, planta de anghinare acţionează într-un mod complex asupra organismului, determinând scăderea nivelului de colesterol LDL şi simultan stimulând colesterolul HDL datorită conţinutului bogat în nutrienţi şi a proprietăţilor variate ale acestora. Iată 5 efecte benefice pe care le are consumul de anghinare asupra sănătăţii:

    Anghinarea ajută la îmbunătăţirea funcţionării bilei

    Dischinezia biliară sau “ bila leneşă” este cel mai adesea determinată de consumul excesiv de alimente bogate în grăsimi sau foarte condimentate, un nivel ridicat de stres sau lipsa activităţilor fizice. Pulpa de anghinare are un conţinut ridicat de
antioxidanţi din familia polifenolilor, care au rolul de a stimula procesul de funcţionare a bilei.

    Stabilizează nivelul glicemic

    Anghinarea asigură aproximativ un sfert din doză zilnică recomandată de fibre ce reglează indexul glicemic din sânge, normalizează metabolismul şi ajută la controlarea apetitului.

    Reduce nivelul de colesterol

    Nivelul ridicat de cianină din compoziţia anghinarei asigură un nivel scăzut al colesterolului LDL prin stimularea eliminării grăsimilor şi mai mult decât atât, ajută la menţinerea unei valori constante a colesterolului benefic. Datorită acţiunii intensive a anghinarei asupra grăsimilor din organism, această plantă determină şi buna funcţionare a sistemului cardiovascular, care este în corelaţie directă cu nivelul grăsimilor din sânge.

    Anghinarea are acţiune puternic antioxidantă

    Anghinarea se află printre plantele cu cea mai bogată compoziţie în antioxidanţi, clasându-se pe locul 7 dintr-o serie de peste 1000 de alimente cu rol în detoxifierea organismului. Astfel, aceasta asigură protecţia împotriva acţiunii nocive a radicalilor liberi şi a depunerilor de grăsime la nivelul vaselor de sânge, previne îmbătrânirea celulelor, scade riscul instalării obezităţii şi stimulează imunitatea.

    Reduce tensiunea arterială

    Un alt nutrient important conţinut de anghinare este potasiul, unul dintre mineralele cu beneficii vitale asupra sistemului cardiovascular şi secreţiei optime a bilei.

sursa: csid.ro

    Amestec de substanţe de consistenţa răşinii, culese de pe cel puţin 20 de specii de arbori, propolisul este pentru stup o adevărată barieră de protecţie. De altfel, cuvântul propolis vine din greacă şi înseamnă „partea dinaintea cetăţii”.

    El a fost denumit aşa de către învăţaţii greci care, observând cum îşi construiesc albinele stupul, au ajuns la concluzia că această substanţă joacă rolul de pavăză împotriva agresorilor externi, propolisul făcând din stup o adevărată cetate.


    Studiile moderne privitoare la proprietăţile acestui preparat natural i-au uimit pe oamenii de ştiinţă: nu mai puţin de 21 de bacterii, 9 specii de ciuperci parazite, 30 de tipuri de virusuri (incluzând şi varietăţile lor) sunt distruse de către propolis, care este cel mai puternic medicament antiinfecţios cunoscut.

     Iar proprietăţile sale terapeutice nu se opresc aici, eficienţa sa fiind demonstrată în nu mai puţin de 200 de afecţiuni. Iată de ce ne-am hotărât să cunoaştem mai bine acest produs al stupului, una din cele mai puternice arme din arsenalul terapiei naturale.

Cum se obţine şi unde găsim propolisul

 

Propolisul este un „cocteil” de substanţe vindecătoare, adunat din mugurii şi de pe scoarţa plopilor, a mestecenilor, a castanilor, a sălciilor, a frasinilor, a aninilor şi ale unor specii de pomi fructiferi. Cum ştiu albinele să dozeze acest elixir, să-l combine şi să-i dea în final o compoziţie unitară, aşa încât diferitele tipuri de propolis culese din diverse regiuni ale lumii să aibă proprietăţi practic similare, este o enigmă.

O enigmă este şi cum au putut medicii antici, cum ar fi Galen sau Pliniu, să identifice, fără a beneficia de mijloacele moderne, proprietăţile sale terapeutice. Un lucru este cert: primăvara, albinele culeg un medicament excepţional, adunat cu un efort uriaş, din mugurii abia ieşiţi la lumină.

Există două metode prin care apicultorii recoltează acest medicament: răzuindu-l direct de pe pereţii stupului de albine sau pentru o mai mare eficienţă, construind un colector special, ce preia progresiv producţia albinelor, care astfel sunt stimulate să culeagă cantităţi tot mai mari de propolis.

Remediu de tradiţie în medicina naturistă din România, propolisul se găseşte uşor la apicultori, fie brut, sub forma unor bulgăraşi maronii, fie lichid, ca tinctură alcoolizată. Propolisul brut de bună calitate se recunoaşte printr-un miros specific (dulceag-amărui) foarte puternic, precum şi prin lipsa de luciu (propolisul lucios are foarte multă ceară în el şi ca atare, proprietăţile sale sunt mult diminuate).

Preparate din propolis

 

  • Tinctura

 

Dacă nu vrem să luăm acest remediu gata preparat din comerţ, putem să-l obţinem acasă: se pun într-un borcan cu filet cincisprezece linguri rase de propolis, peste care se adaugă două pahare (400 ml) de alcool alimentar de 90 de grade. Se închide borcanul ermetic şi se lasă la macerat vreme de două săptămâni, timp în care se agită zilnic, după care se filtrează. Tinctura rezultată va fi pusă în sticluţe mici, închise la culoare. Se administrează din acest remediu câte 50 de picături, puse pe puţină pâine uscată sau în miere, de patru ori pe zi.

Tinctura de propolis nu se ia diluată în apă, deoarece anumite substanţe din compoziţia sa precipită (se întăresc) în contact cu apa, devenind insolubile şi ca atare trec prin organism fără efect. De asemenea, nu se ia tinctura de propolis simplă, deoarece în contact cu saliva se va produce acelaşi efect ca în cazul diluării în apă.

 

  • Propolisul brut

 

O bucăţică de propolis de mărimea unei alune se suge asemenea unei bomboane, cât putem de mult, aşa încât principiile sale active să îşi facă efectul local. Este un tratament recomandat în infecţii la nivelul gurii, în faringite şi în amigdalite. Dezavantajul acestei metode constă în faptul că propolisul nu are o acţiune amplă, asupra întregului organism, ci doar locală. Un alt inconvenient este că propolisul aderă foarte puternic pe dantură, necesitând apoi o spălare îndelungată şi repetată.

  • Unguentul de propolis

Într-o ceşcuţă (50 ml) de untură încinsă pe foc foarte mic se pun trei linguri de tinctură de propolis şi o bucăţică de ceară de mărimea unei alune, după care se amestecă continuu vreme de 10 minute. Se ia de pe foc untura, după care se amestecă în continuare până când se întăreşte. Preparatul se păstrează la frigider, folosindu-se extern contra arsurilor, pentru vindecarea contuziilor şi a rănilor uşoare, contra eczemelor (mai ales a celor uscate).

  • Apă de propolis

Aşa cum afirmam anterior, în contact cu apa, propolisul precipită şi devine insolubil, pierzând astfel cea mai mare parte din calităţile sale. Totuşi, cercetările arată că o soluţie obţinută din cinci linguriţe (aprox. 25 ml) de tinctură de propolis la un pahar de apă (200 ml) are efecte terapeutice în anumite cazuri, când tinctura simplă nu poate fi folosită, deoarece are o acţiune prea dură asupra ţesuturilor. Apa de propolis, obţinută în proporţiile pe care le-am prezentat, are efecte excelente în combaterea stomatitelor şi a cariei dentare (se fac clătiri atente ale gurii după fiecare spălare pe dinţi), precum şi în tratarea unor afecţiuni genitale la femei (leucoree, cervicită).

  • Mierea propolizată

Se obţine prin combinarea unei linguriţe de tinctură de propolis cu 3 linguriţe de miere. Este un produs recomandat copiilor, cărora li se va administra jumătate de lingură de 3 ori pe zi, pentru întărirea sistemului imunitar, pentru combaterea infecţiilor respiratorii şi intestinale.

Afecţiuni care se previn şi se tratează cu propolis

Un studiu realizat de către cercetătorii germani a arătat că la pacienţii care iau 50 de picături de tinctură de propolis de patru ori pe zi, probabilitatea de a face o infecţie cu virusul gripal scade cu până la 40%. De asemenea, la majoritatea pacienţilor trataţi astfel cu propolis, timpul de vindecare se reduce la 3-4 zile, faţă de 6-7 zile.

Propolisul este un excelent antibiotic, care acţionează progresiv inhibând dezvoltarea bacteriilor, refăcând ţesuturile lezate de către acestea, favorizând eliminarea secreţiilor în exces de pe căile respiratorii. Astfel, este eficient în ameliorarea bolilor respiratorii cu secreţii abundente şi a bronşitelor.

În acelaşi timp, tinctura de propolis, în combinaţie cu o linguriţă de miere, administrată dimineaţa pe stomacul gol, poate elimina simptomele deranjante ale colitei de fermentaţie şi de putrefacţie.

Substanţele antioxidante din compoziţia propolisului au efecte excepţionale în tratarea asteniei de primăvară. Acestea au efecte tonice nervoase, împiedică degradarea unor vitamine esenţiale pentru organism (vitamina C) şi echilibrează nivelul hormonal.

Şi sistemul imunitar are de câştigat în urma unei cure  cu tinctură de propolis. Studii făcute în paralel în Japonia, Statele Unite, Rusia au pus în evidenţă faptul că propolisul administrat sistematic măreşte producţia de celule specializate ale sistemului imunitar, le face mai „agresive”, ceea ce determină o mult mai mare rezistenţă la infecţiile cu orice tip de germen.

Administrarea zilnică a propolisului poate, de asemenea, să prevină hipertensiunea şi tulburările de ritm cardiac, normalizând în acelaşi timp cantitatea de colesterol din sânge şi având rol de refacere a elasticităţii vaselor de sânge.

Sursa : http://www.csid.ro

 

    Schimbările de anotimp pot afecta negativ stările de spirit. Iată ce trebuie să mănânci şi ce trebuie să faci pentru a trece mai uşor peste astenia de toamnă.

Lipsa de interes, indiferenţa faţă de anumite activităţi, tristeţe şi apatie, insomnii sau nevoia de a dormi mai mult, probleme de concentrare, iritare şi proastă dispoziţie, dereglări alimentare sunt câteva dintre simptomele asteniei de toamnă. Acest anotimp vine cu schimbări bruşte de temperatură, vreme instabilă, scăderea zilei şi a luminii soarelui, aspecte care se răsfrâng asupra organismului uman.

Pentru a evita stările neplacute ale asteniei, este recomandat să includem în alimentaţie multe vitamine şi proteine şi să respectăm pe cât se poate orele de somn.

 

TRUCURI UTILE care te ajută să scapi de astenia de toamnă

1. Fă sport. Cu ajutorul exerciţiilor fizice vei învinge starea de oboseală, iar organismul va spori producţia de endorfine (hormonul fericirii).

2. Somnul. Dormi suficient pentru a evita oboseala şi a te adapta la orele diurne.

3. Expunerea la soare. Este recomandată expunerea zilnică timp de zece minute la soare, de preferat la primele ore ale dimineţii.

4. Stai mai mult timp cu familia şi prietenii şi planifică excursii şi călătorii adaptate la noul sezon.

5. Adoptă un regim alimentar sănătos. Este recomandat să consumi multe fructe şi legume. De asemenea, trebuie să renunţi pe cât posibil la dulciuri care nu fac altceva decât să accentueze starea de astenie.

 

ALIMENTE recomandate pentru a scăpa de astenia de toamnă

1. Merele. Aceste fructe sunt bogate în antioxidanți puternici şi sunt ideale pentru a fi consumate toamna. Mai mult, datorită efectelor lor antiinflamatoare și antialergice, merele înlătură astenia.

2. Dovleacul. Bogat în vitamina C, antioxidanți și betacaroten, dovleacul este unul dintre cele mai importante alimente ale sezonului.

3. Strugurii. Datorită conţinutului lor bogat de glucide, strugurii te ajută să scapi de oboseală. Mai mult, antioxidanţii întăresc sistemul imunitar şi îţi protejează inima şi ficatul.

4. Usturoiul. Usturoiul are efect antiviral şi antibacterial, iar dacă îl consumi crud beneficiezi de energie.

5. Ghimbirul. Un alt aliment recomandat toamna este ghimbirul care previne infecţiile respiratorii şi dă un plus de energie.

6. Mierea. Mierea este cea mai puternică sursă de energie naturală, având proprietăţi antibacteriene și antimicrobiene.

7. Cacaoa. Un alt aliment recomandat în caz de astenie este cacaoa care este bogată în magneziu.

8. Nucile. Nucile sunt un remediu natural atunci când te doare capul. Mai mult, acestea luptă împotriva stresului şi sunt o sursă foarte bună de energie, furnizându-i corpului substanţe nutritive precum vitamine şi minerale.

sursa

    
 
Apa este esenţială pentru toate funcţiile organismului. Descoperă care sunt cele mai importante motive care ar trebui să te determine să măreşti consumul zilnic de apă!

      Pentru ca organismul tău să fie hidratat şi să funcţioneze la capacitate maximă este bine să bei zilnic între 6-8 pahare cu apă plată. Potrivit unui expert în domeniul nutriţiei, Andreas Moritz, obiceiul de a bea 6-8 pahare cu apă pe zi te poate scuti de foarte multe probleme.


Beneficiile consumului de apă



1. Ficatul are nevoie de apă pentru a produce bilă
Pentru a produce zilnic o cantitate normală de bilă, ficatul are nevoie de multă apă. Astfel, acest lucru te va ajuta să ai o digestie bună.

2. Un consum optim de apă previne retenţia de lichide
Atunci când organismul nu este suficient de bine hidratat are tendinţa de a reţine apa în spaţiile extracelulare, lucru care favorizează de exemplu umflarea picioarelor şi a mâinilor.

3. Favorizează eliminarea toxinelor
Apa are un rol purificator, ajutând rinichii să elimine deşeurile toxice.

4. Hidratează celulele şi ţesutul conjuctiv
Astfel, aspectul pielii va fi unul mai sănătos şi îşi păstrează elasticitatea. Celulita şi vergeturile nu mai sunt la fel de vizibile, deoarece apa hidratează toate ţesuturile, inclusiv muşchii cărora le întreţine tonusul şi pielea, căreia îi asigură elasticitatea.

5. Previne constipaţia
Consumul zilnic de apă plată ajută la eliminarea eficientă a materiilor fecale, astfel că nu vei mai avea probleme cu constipaţia.


Când este cel mai bine să bei apă pe parcursul zilei?

Cel mai bun moment pentru a consuma apă este dimineaţa, imediat după ce te-ai trezit. Specialistul recomandă să bei un pahar cu apă călduţă de îndată ce te-ai ridicat din pat, deoarece acest lucru va ajuta rinichii să dilueze urina adunată pe parcursul zilei. Deoarece urina este mai concentrată dimineaţa există posibilitatea ca reziduuri din ea să rămână pe loc şi să se depună în rinichi şi vezica urinară.

Apoi este recomandat să mai bei încă un pahar cu apă călduţă în care să storci puţină zeamă de lămâie şi să pui puţină miere naturală. Lămâia va îndepărta excesul de mucus care se formează şi curăţă sistemul digestiv.

Un alt moment bun pentru a consuma apa la temperatura camerei (niciodată rece) este cu o jumătate de oră înainte de masă sau la 2 ore şi jumătate după masă. Acestea sunt momentele în care organismul transmite semnale că ar avea nevoie de hidratare, după cum specifică specialistul. Tocmai acest obicei de a bea apă atunci când trebuie asigură faptul că sângele, bila şi limfa au o consistenţă fluidă pentru a îndeplini funcţiile în corp.

Reţine că foamea şi setea pot să fie foarte uşor confundate. Astfel că este recomandat ca atunci când resimţi senzaţia de foame să bei un pahar cu apă la temperatura camerei, deoarece poate să fie doar semnalul transmis de corp că a rămas fără apă.

Cauzele care produc stresul sunt multe si diferite – de la cele fizice (cum ar fi teama de pericol) la cele emotionale (precum ingrijorarea legata de familie sau de locul de munca). Pentru a putea gasi caile de diminuare a nivelului de stres, primul pas pe care trebuie sa-l facem  este identificarea cauzelor care  ne produc stres. Unele dintre cele mai des intalnite sunt:

Stresul de supravietuire – cel de tip “lupta sau fugi”. Este un raspuns obisnuit in caz de pericol, atat in cazul oamenilor cat si al animalelor. Cand iti este teama ca ceva sau cineva iti va face un rau, corpul tau raspunde in mod natural cu un surplus de energie, pentru ca sa poti sa supravietuiesti situatiei periculoase sau sa fugi din calea pericolului.

Stresul intern – reprezentat in mod special de ingrijorare. Te-ai surpins vreodata ingrijorandu-te de lucruri sau situatii asupra carora nu poti face nimic sau ingrijorandu-te fara nici un motiv? Stresul intern este poate cel mai important tip stres, pe care trebuie sa-l intelegem si asupra caruia trebuie sa invatam sa intervenim. Pentru ca este un stres pe care ni-l generam singuri atunci cand suntem ingrijorati de lucruri pe care nu le putem controla sau cand ne punem singuri in situatii care stim ca ne vor produce stres. Unii oameni au devenit dependenti de un mod de viata grabit, tensionat, un mod de viata rezultat in urma faptului ca au fost foarte mult vreme sub stres. Ei chiar ajung sa caute situatiile stresante si se streseaza chiar si atunci cand nu este cazul.

Stresul ambiental – acesta este un raspuns la lucrurile din jurul nostru care ne pot produce stres, precum ar fi zgomotul, imbulzeala si presiunea de la locul de munca sau din familie. Pentru a diminua nivelul de stres declansat de astfel de factori externi, trebuie mai intai sa-i identificam si apoi sa invatam cum anume  sa le facem fata.

Oboseala si epuizarea – un tip de stres care s-a acumult timp indelungat si pentru care corpul nostru poate sa plateasca din greu. Poate fi provocat de prea multa munca la servici, scoala sau acasa. Poate fi produs si din lipsa cunoasterii modului in care timpul poate fi mai bine gestionat, incluzand momente de relaxare si odihna. Poate fi una  dintre formele de stres cel mai greu de evitat, deoarece multi oameni simt ca nu pot controla timpul.

Care sunt formele de stres cu care tu te confrunti?

© 2017 Biserica Penticostala Peniel Roman.